Börskris artikels uppgift

Jag hittade ingen ny nyhet om börskrisen, men jag kommer ihåg "börskrisen för Dummies" som vi läste på en samhälls-lektion. Och den tyckte jag om. Den beskrev börskrisen i stora drag med enkla ord och den hjälpte mig att förstå vad som händer i världen och varför de händer.

Den beskrev hur bankerna i USA har lånat ut och sökt investerare för att låna ut ännu mer och folk har inte haft råd att betala amorteringar och bankerna har bara fått ett värdelöst hus och de har inte tjänat på lånen utan förlorat en massa pengar. Banker har gått i konkurs och sedan har då världens ekonomi kollapsat.


Nyheten är otroligt viktig. Den påverkar hela världen.  Eftersom de banker som investerat i de amerikanska bankernas lån finns över hela världen och inte gett sig till känna, så kan man inte lokalisera dom och alla i världen påverkas.

Det var en mycket intressant artikel. Den var lättläst, lät att förstå och inte allt för lång. Den saknade inget speciellt utan var ganska fulländad.


Jag lärde mig mycket av denna artikel. Mycket om hur ekonomi fungerar. Och vad som händer om man lånar ut mer pengar än vad man egentligen ska. Men artikeln satt mig i många tankebanor. T ex om detta skulle vara USA:s slut som stormakt,vad skulle hända då? Ryssland lär ta över, med Kinas hjälp, och vad skulle då hända med oss? Om USA lyckas återhämta sig, kan då ett tredje världskrig bryta ut? Mycket av de här känns skrämmande och kanske otänkbart. Men om man funderar så märker man att de e inte omöjligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0