Why in the name of God?

Det händer något i världen nu som täcker de flesta löpsedlar, en sak som påverkar alla och det är den finansiella katastrof som härjar här i världen. Första tecken på katastrofen kom den 15 september då, jag citerar, "Den amerikanska storbanken Lehman Brothers förklaras konkursmässig. Finanskrisen tar fart på allvar, (sydsvenskan sid 1, 7 okt)". Redan då, enligt mig, bör man ha haft möten i kongressen och i världens regeringar för att komma fram till lösningar för att åtgärda och förbereda sig. Visst det är lätt att sitta här och vara efterklok, men som Stefan nämnde på en lektion förra veckan, om bankerna inte hade varit så giriga att de lånat ut så mycket pengar för vinstens skull, att de inte tänkt på följderna om en kris skulle inträffa. Om man idag kollar världens finansiella status, så ser man att det ser det inte bra ut. Denna kris är den värsta sen 9/11 2001, när Twin Towers (WTC) förstördes till grunden. I dagens sydsvenska stod där att Jonas Lindström (verkar vara en kunnig man inom börsen) tror det tar minst ett år innan konjunkturen vänder. Att vi kommer ha de sämre, att folk kommer bli uppsagda från sina jobb p.g.a. enorma nedskärningar, att småsparare riskerar att torska, tycker jag e fruktansvärt hemskt. I en så pass civiliserad värld vi lever i ska väl inte detta behöva hända? Jag vet inte vem som bär skulden, men just nu klandrar jag de giriga bankerna, men jag kan ha fel? Jag menar att efter 2001 låg börsen på -7,8% men då fanns där en anledning, en händelse som skakade världen, i år ligger börsen på -7,1% (2008-10-06) och vad för speciell händelse har skakat världen? Vad är orsaken? Jag vet inte.

Källor: Sydsvenskan 2008-10-07
             www.sydsvenskan.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0